نرم افزار حسابداری شایگان سیستم

این وبلاگ به توضیح نرم افزارهای شرکت شایگان سیستم می پردازد

نرم افزار حسابداری شایگان سیستم

این وبلاگ به توضیح نرم افزارهای شرکت شایگان سیستم می پردازد

فعالیت های شرکت شایگان‌سیستم از سال 1370 با تولید نرم‌افزار جامع و یکپارچه حسابگر شامل بخش‌های مالی، انبار، خرید و فروش، چک و ... آغاز گردیده و به‌ طور مستمر درحال ارتقاء و به‌روزرسانی می باشد.
شرکت شایگان‌سیستم طی سا‌‌ل‌ها فعالیت، نرم‌افزارهای تخصصی در زمینه‌های امور مالی، انبارداری، امور تولیدی، حقوق و دستمزد، حسابداری اموال، امور پخش و ... را به محصولات خود افزوده است.
کاربران نرم‌افزارهای شرکت شایگان‌سیستم در سراسر ایران و کشورهای همسایه گسترده‌اند و در زمینه های متنوع صادرات و واردات، صنایع تولیدی و بسته‌بندی، پخش، آموزشی، فرهنگی، بازرگانی، خدماتی و ... مشغول به فعالیت می‌باشند.
شرکت شایگان سیستم، امکانات ویژه‌ای را به نرم افزارهای پخش خود افزوده است که با نصب بر روی تلفن های هوشمند، خصوصاً در پخش عمده و مویرگی امکان درج مستقیم سفارش و صدور فاکتور در محل مشتری را برای تیم فروش میسر می سازد.
شرکت شایگان‌سیستم از ابتدای فعالیت خود، تولید نسل اول محصولات را تحت Dos، نسل دوم نرم‌افزار تحت Windows و در سال‌های اخیر نسل سوم نرم افزار مبتنی بر Web (Cloud based یا پردازش ابری) و سرویس‌های تحت‌وب (Web Service) ارائه نموده است.
بسته های نرم‌افزاری شرکت شایگان‌سیستم دارای قفل سخت افزاری، سی دی نصب اتوماتیک و کتاب آموزشی می‌باشند و راه اندازی آن بسیار ساده است و کاربران شرکت از خدمات پس از فروش بهره‌مند می‌شوند.

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در نرم افزار حسابداری حسابگر شما می‌توانید کالاهای موجود در یک فاکتور را دسته‌بندی کنید و هر دسته را با یک فرم خاص چاپ و به یک پرینتر خاص ارسال نمایید. این امکان برای کالاهای خدماتی و همچنین رستوران‌ها بسیار مناسب می‌باشد.

در نرم افزار حسابداری از منوی شرایط محیطی > پارامترهای خرید و فروش> پارامتر شماره ۵۴ (تعریف انواع دسته‌بندی فاکتور) را انتخاب کنید.

در جدول سمت راست موجود اسامی دسته‌بندی‌های مختلف را وارد نمایید. در ستون فرمت گزارش و ستون چاپگر، نوع فرمی که دسته‌بندی مورد نظر با آن چاپ شود را تعیین کنید؛ ضمنا می‌توانید برای هر دسته‌بندی، یک رنگ اختصاص دهید.

در نرم افزار حسابداری دسته‌بندی مورد نظر خود را از جعبه متن مربوط به «دسته‌بندی» انتخاب نمایید.

بر روی دکمه «تعویض دسته‌بندی کالاها» کلیک کنید.

بر روی دکمه مربوط به «انتخاب کالا» کلیک کنید.

از لیست کالاها، کالاهای مورد نظر را با کلید Insert انتخاب نموده و Enter بزنید.

دکمه «تایید» را کلیک کنید.

حال در فاکتور فروش به ازای هر دسته‌بندی که تعریف نموده اید، یک برگه باز شده است که کالاهای مربوط به هر دسته‌بندی را می‌توان در قسمت مربوط به خود مشاهده نمود. در ردیف‌های فاکتور فروش کالاهای مربوط به هر دسته‌بندی، با رنگ مربوط به خود نمایش داده می‌شوند. هنگام چاپ نیز هر دسته‌بندی از کالاها با فرم مربوط به خود چاپ می‌شود.

چنانچه بخواهید بعد از چاپ فاکتور تمامی دسته بندی‌های موجود در فاکتور نیز چاپ شوند لازم است در پارامترهای صندوق های پرفروش، پارامتر شماره 15 را فعال نمایید.

چنانچه بخواهید کالاها را از لیست دسته مورد نظر خارج نمایید، پس از انتخاب کالا در تعویض دسته‌بندی کالا، تیک «خالی» را بزنید و فرم را تایید نمایید.

هزینه ثابت در فاکتورهای نرم افزار حسابداری (مالیات و عوارض بر ارزش افزوده)

هزینه ثابت یا همان ارزش افزوده به صورت پیش‌فرض تنها بر روی فاکتورهای خرید و فروش نرم افزار حسابداری اعمال می‌گردد. برای این کار ابتدا باید از منوی اطلاعات پایه، تعریف پیش‌فرض‌ها، قسمت هزینه‌های ثابت را انتخاب نمایید.

در این قسمت از نرم افزار حسابداری می‌توانید سه نوع هزینه ثابت را تعریف نمایید. برای مثال برای تعریف 9% هزینه ثابت، هزینه اول سهم ۱ را 6 درصد و هزینه اول سهم ۲ را نیز 3 درصد انتخاب می‌نماییم. سپس از قسمت‌های بالا حساب‌هایی که برای هر سهم در فاکتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد را تنظیم می‌نماییم.

برای کالاها در نرم افزار حسابداری نیز از منوی اطلاعات پایه > معرفی کالاها > تعویض هزینه ثابت کالاها، می‌توان برای همه یا تعدادی از کالاها، نوع هزینه ثابت پیش‌فرض تعیین نمود.

با انجام این تنظیمات در نرم افزار حسابداری به صورت اتوماتیک برای کالاها در فاکتورها هزینه ثابت اعمال می‌گردد. برای سایر تنظیمات مربوط به هزینه ثابت (از قبیل نوع اعمال با تأیید سرپرست، نوع اعمال پس از تخفیف و...) از شرایط محیطی > پارامترهای خرید و فروش > پارامتر شماره ۵۹ استفاده نمایید.

  • شرکت شایگان سیستم
  • ۰
  • ۰

تسویه مدیریت‌ شده

تسویه مدیریت شده در نرم افزار حسابداری حسابگر شرکت شایگان سیستم به منظور تسهیل در محاسبات تخفیفات بر اساس نوع تسویه مشتری فراهم شده است. برای استفاده از این امکان ابتدا باید برای مشتری « ماکزیمم فاصله تاریخ سررسید چک از روز » در نظر گرفت که در منوی معرفی حساب‌ ها تب اطلاعات جزئی قابل دسترس است.

برای تعیین تخفیف‌ ها به ازای انواع پرداخت از داخل فاکتور دکمه « تسویه » و سپس « معرفی قوانین تسویه مدیریت شده » را کلیک نمایید.

در پنجره ‌ای که باز می‌ شود قوانین مورد نظر خود را وارد نمایید.

توجه فرمایید که 0 روز در این بخش از نرم افزار حسابداری بیانگر تسویه نقدی می ‌باشد. برای مثال می  خواهیم قوانینی تعریف کنیم که اگر مشتری نقدی تسویه کرد 20 درصد و اگر چک یک ‌ماهه پرداخت کرد 12 درصد و اگر چک دوماهه پرداخت کرد 5 درصد تخفیف در نظر بگیریم. برای این کار جدول تخفیفات به صورت زیر می‌باشد.

 

در نظر داشته باشید که با نرم افزار حسابداری می ‌توانید برای تخفیفات مورد نظر گروه‌بندی انجام دهید. برای این منظور از دکمه اعمال تخفیف و سپس تخفیف چندگانه معرفی گروه تخفیف استفاده نمایید.

برای محاسبه تخفیفات مرتبط با تسویه پس از ثبت مشخصات فاکتور دکمه تسویه زیر فاکتور را کلیک می‌ کنیم و بعد تسویه مدیریت‌ شده را انتخاب می ‌نماییم. در این قسمت با توجه به ماکزیمم فاصله سر رسید چکی که برای هر مشتری انتخاب کردیم قوانینی که قابلیت اعمال برای این مشتری را داشته باشند نمایش داده می ‌شود.

همانطور که مشاهده می ‌کنید شما بر اساس مبالغ پرداختی مشتری و نوع پرداخت ایشان می ‌توانید جدول مربوطه را پر نمایید و سیستم در فیلد مبلغ قابل پرداخت، بر اساس قوانین، محاسبه تخفیفات را انجام داده و مبلغ قابل پرداخت برای مشتری مشخص می ‌شود.

قابل توجه است که این امکان یکی از امکاناتی است که در نرم افزار حسابداری حسابگر نسخه 10 قرار داده شده است و علاوه بر این می توان به انبار مقداری که امکانی برای صدور حواله و رسید انبار مستقل از فاکتورهای خرید و فروش است، سری ساخت، امکان اعمال چند تخفیف در فاکتور، امکان ثبت فعالیت های حساب، امکان اتصال نرم افزار حسابداری به برنامه Caller ID، تاریخ سررسید برای ردیف‌های فاکتور همراه با راس گیری و... اشاره نمود.

 

  • شرکت شایگان سیستم
  • ۰
  • ۰

نرم افزار حسابداری حسابگر (Cyber Account) این قابلیت را دارد که کاربران بتوانند در فاکتورها و اسناد حسابداری با ارزهای مختلف کار کنند. ارزهای متداول، به طور پیش‌فرض در برنامه تعریف‌ شده‌اند همچنین کاربران این امکان را دارند که ارز جدیدی در نرم افزار حسابداری حسابگر اضافه نمایند. برای تعریف ارز جدید در برنامه حسابداری از منوی اطلاعات پایه > اطلاعات ارزی > تعریف واحدهای ارزی را کلیک کنید.

·         از نوار ابزار بالای فرم دکمه جدید را کلیک کنید.

·         نام ارز مورد نظر را وارد نموده Enter بزنید.

·         اگر مبالغ این ارز، شامل اعشار ‌باشند، رقم‌های بعد ممیز را برای آن تنظیم می‌نماییم.

·         از نوار ابزار بالای فرم دکمه ذخیره را کلیک کنید.

نام خلاصه ارز، نام اختصاری ارز می‌باشد که در هنگام صدور اسناد و فاکتورها در نرم افزار حسابداری نمایش داده می‌شود.

·         برای وارد نمودن نرخ روزانه ارزها، از منوی اطلاعات پایه > اطلاعات ارزی > ورود نرخ روزانه ارزها را انتخاب نمایید.

·         ارز مورد نظر خود را از جعبه متن مربوط به نام ارز، انتخاب کرده Enter بزنید.

·         تاریخ مورد نظر را وارد کنید. این تاریخ، تاریخ مورد نظر شما برای تاثیر نرخ واردشده می‌باشد. نرخ ارز مورد نظر را وارد نمایید. می‌توانید ۲ نرخ برای ارز مورد نظر وارد کنید.

نرم افزار حسابداری حسابگر به طور پیش‌فرض دارای یک ارز فعال می‌باشد که از نوار وضعیت پایین فرم اصلی برنامه قابل تغییر است.

ارز مورد استفاده در فاکتورهای خرید و فروش قابل تغییر می‌باشد و می‌تواند هر ارزی باشد، ولی سند اتوماتیک صادر شده برای این فاکتورها، بر اساس ارز فعال (اصلی) نرم افزار حسابداری خواهد بود که به طور پیش‌فرض ریال است. با استفاده از منوی اطلاعات پایه > اطلاعات ارزی > تعریف واحد اصلی نیز می‌توان تغییرات لازم را انجام داد.

در اسناد حسابداری هم می‌توانید مبالغ مورد نظر خود را بر اساس هر ارزی وارد نمایید ولی با رفتن به ردیف بعدی، با توجه به نرخ وارد شده برای ارز مورد استفاده، مبلغ ردیف به ارز فعال برنامه تبدیل می‌شود. ولی مبلغ ارزی نیز در نرم افزار حسابداری ثبت می‌شود و می‌توانید گزارش‌های ارزی را از منوی گزارشات > گزارشات عمومی حسابداری > گزارش حساب چند ارزی و همچنین گزارش مانده حساب با ارزهای مختلف داشته باشید. قابل ذکر است که در فعالیت حساب و همچنین دفتر معین حساب‌ها، گردش ارزی و مانده ارزی طرف حساب بر اساس ارزهای مختلف قابل مشاهده می‌باشد.

هنگامی که از منوی اطلاعات پایه > معرفی چارت حساب‌ها > معرفی حساب‌ها را انتخاب کنید و روی برگه گردش کلیک کنید، گردش حساب ارزی آن حساب به همراه نرخ مورد استفاده نمایش داده خواهد شد.

برای این منظور باید آیتم مربوط به چندارزی، گزینه بله را انتخاب کنید. در این فرم فیلد نوع چند ارزی وجود دارد که در اکثر گزارشات حسابگر نیز این آیتم را مشاهده خواهید کرد.

بر اساس نرخ زمان ورود ارز: اگر این گزینه را انتخاب کنید، گزارش بر اساس نرخ ارزی که در هنگام صدور فاکتور یا سند حسابداری وارد کرده‌اید تهیه می‌شود.

بر اساس نرخ روز ارز: اگر این گزینه را انتخاب کنید، نرخ ارز در گزارش‌ها نرخی در نظر گرفته می‌شود که در منوی اطلاعات پایه > اطلاعات ارزی > ورود نرخ روزانه ارزها برای ارز مورد نظر وارد شده است.

ردیف‌های بدون چندارزی: زمانیکه برای یک طرف حساب فاکتورها و سندهایی با ارزهای مختلف در نرم افزار حسابداری صادر شده باشد، اگر این گزینه را انتخاب کنید، فقط فاکتورها و اسنادی نشان داده می‌شوند که بر حسب ارز فعال برنامه صادر شده باشد.

بر حسب یک ارز: در گزارشات، یک آیتم به نام ارز وجود دارد. اگر از جعبه متن مربوط به ارز، یک ارز را انتخاب کنید و در قسمت نوع چند ارزی، آیتم بر حسب یک ارز را انتخاب کنید، صورت حساب این طرف حساب بر اساس همان ارزی تهیه خواهد شد که در قسمت ارز انتخاب کرده‌اید.

فقط ارز انتخابی: اگر این گزینه را انتخاب کنید، در گزارش، فقط فاکتورها و سندهایی نمایش داده می‌شود که بر حسب ارز انتخاب شده در قسمت ارز، صادر شده باشند.

فقط ارز انتخابی (نتیجه بر حسب ارز فعال): این آیتم مشابه آیتم قبلی می‌باشد با این تفاوت که نتایج بر اساس ارز فعال برنامه نمایش داده می‌شود.

  • شرکت شایگان سیستم
  • ۰
  • ۰

انبارگردانی

یکی از امکاناتی که هر نرم افزار حسابداری در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد امکان انبارگردانی است که در انتهای دوره برای تعدیل موجودی، انبارگردانی انجام می‌پذیرد. با انجام این عمل، موجودی واقعی انبار و موجودی سیستم با یکدیگر یکسان می‌گردند.

بر اساس استانداردهای حسابداری حداقل هر سال یکبار باید عمل انبارگردانی در کسب وکارها صورت گیرد البته با توجه به خاص بودن هر کسب و کاری این زمان می تواند کمتر هم در نظر گرفته شود.

در نرم افزار حسابداری حسابگر شرکت شایگان سیستم برای انجام انبارگردانی، ابتدا از منوی عملیات روزانه > انبارگردانی پایان دوره > ورود موارد مغایرت را انتخاب کنید.

  • در فرم بازشده در نرم افزار حسابداری، دکمه جدید را کلیک کنید.
  • کد انبار مورد نظر برای انبارگردانی را انتخاب و دکمه ایجاد فایل مغایرت را کلیک کنید.
  • لیست کالاهای معرفی‌شده در سیستم به همراه موجودی کالا در هر انبار نمایش داده می‌شود.
  • برای انبارگردانی در نرم افزار حسابداری حسابگر از طریق بارکدخوان می¬توان از «بارکد» در قسمت «فیلتر بر اساس» استفاده کرد. 
  • مانده فاکتور، مانده موجودی کالا در انبار مورد نظر را نشان می‌دهد.
  • در صورتی که بین مقدار شمارش‌شده شما و مانده نمایش داده شده در سیستم مغایرتی وجود دارد، در ستون «شمارش شده» مقدار مورد نظر را وارد کنید.
  • اگر تعداد کالاها برای انبارگردانی زیاد است و نیاز به چک کردن مجدد وجود دارد می‌توان پس از بررسی مجدد کالاها تیک «بررسی شده» را جهت نشانه‌گذاری کالاهای بررسی‌شده گذاشت.

 

 

نرم افزار حسابداری

بر اساس میزان مغایرت بین موجودی واقعی و موجودی ثبت شده در سیستم نرم افزار حسابداری، باید یک فاکتور تعدیل صادر شود. برای این منظور دکمه صدور فاکتور تعدیل را کلیک کنید. با این کار لیست حساب‌های تفصیلی نمایش داده می‌شود. از این لیست باید حساب مربوط به تعدیل موجودی‌ها انتخاب شود. توجه داشته باشید که این حساب را قبلا باید در لیست حساب‌های تفصیلی تعریف کرده باشید.

در نرم افزار حسابداری با صدور فاکتور تعدیل، برای کالاهایی که موجودی واقعی‌شان کمتر از موجودی مانده فاکتور می‌باشد، یک فاکتور تعدیل نقصانی و برای کالاهایی که موجودی واقعی‌شان بیشتر از مانده فاکتور می‌باشد، یک فاکتور تعدیل اضافی صادر می‌شود. این فاکتورها در برنامه نرم افزار حسابداری از مسیر عملیات روزانه > ورود و خروج کالا از انبار > تعدیل نقصانی و تعدیل اضافی قابل دسترسی می‌باشند. قابل توجه است که اگر پارامتر «فقط بررسی شده‌ها» را انتخاب کنیم فقط برای کالاهایی که بررسی شده اند فاکتور تعدیل صادر می‌شود.

می‌توان با استفاده از فیلترهای بالای این قسمت، تنها کالاهای انتخاب شده در انبار انتخاب شده را تغییر داد.

منظور از تعدیل اضافی و نقصانی در نرم افزار حسابداری حسابگر چیست؟

تعدیل  اضافی و نقصانی برای یکسان‌سازی مانده انبار سیستم و انبار فیزیکی (واقعی) استفاده می‌شود.

اگر مانده واقعی انبار (فیزیکی یا شمارش‌شده) بیشتر از موجودی ثبت‌شده در سیستم باشد از تعدیل اضافی و اگر مانده واقعی انبار کمتر از موجودی انبار سیستم باشد از تعدیل نقصانی استفاده می‌شود.

تعدیل اضافی و نقصانی در نرم افزار حسابداری حسابگر شرکت شایگان سیستم از منوی عملیات روزانه > ورود و خروج کالا از انبار قابل دسترسی می‌باشد. لازم به ذکر است در فرم تعدیل اضافی یا نقصانی کاربر می‌تواند مانده ریالی کالا را نیز تصحیح نماید.

 

  • شرکت شایگان سیستم